Jarenlang werkte ik in de zeilsport, schreef verhalen en deed de communicatie voor zeilwedstrijden. Hiermee richtte ik mij op een duidelijke doelgroep qua klanten. Sinds een klein jaar richt ik me op een andere doelgroep: duurzame ondernemers. Een groeiende groep, maar wat versta ik precies onder een duurzame ondernemer?
Tegenwoordig kun je er als ondernemer namelijk bijna niet meer omheen en moet je eigenlijk wel met duurzaamheid bezig zijn. Dus dan zou mijn doelgroep eigenlijk heel ondernemend Nederland beslaan. Een mooi streven, maar niet helemaal wat ik wil. In mijn interviews met duurzame ondernemers vraag ik vaak wat hun visie op duurzaamheid is. Tijd om nu ook mijn eigen visie eens aan jullie uit te leggen en zo mijn doelgroep verder te specificeren.
Bewuste keuzes maken
Voor mij is duurzaamheid vooral bewust zijn van onszelf en de wereld om ons heen. Als ik een ondernemer zie die heel bewust bepaalde keuzes maakt, die een positieve impact hebben op de wereld, dan is mijn interesse gewekt. Die keuzes kunnen liggen in de producten die ze verkopen, de manier van productie of de manier van werken.
Een webshop kan bijvoorbeeld vrolijk duurzame producten verkopen, maar wanneer deze ze vervolgens verpakt in plastic, een hele snelle bezorging belooft en ook nog een retour beleid heeft waarbij het wel heel makkelijk is om de producten weer terug te sturen, dan sla je wat mij betreft de plank wel mis. Kudo's hoor voor de duurzame producten, maar maak dan ook in de rest van je onderneming van die bewuste keuzes.
Niet duurzame stappen verantwoorden
Voor mij overdenkt een duurzame ondernemer alle stappen die hij maakt in zijn onderneming, de ondernemer weegt af hoe duurzaam iets is en weet het ook te verantwoorden als één van die stappen wat minder duurzaam is. Eerder interviewde ik de oprichters van Koala Hug, zij hebben een grote stap in hun onderneming die niet zo duurzaam is, de verscheping van hun eindproduct van Azië naar Nederland. Dit geven zij ook toe, maar weten ze wel te verantwoorden. Dat vind ik heel sterk, Sandie en Robert kennen hun zwakke schakel, maar zijn verder druk bezig met het verduurzamen van iedere stap die ze zetten.
Duurzame ondernemers doen wat mij betreft niet alleen duurzaam, ze stralen dit ook uit in hun communicatie en inspireren anderen hiermee. In een eerder artikel sprak ik al over mijn buurman met zijn koffiezaak, hij laat in zijn communicatie regelmatig zien dat hij om het milieu geeft en zo duurzaam mogelijk probeert te ondernemen.
Veel ondernemers vinden het lastig om die boodschap over te brengen. Voor duurzame ondernemers was het lange tijd nog relatief eenvoudig op te vallen met hun duurzame missie. Maar nu er een grote groei aan dit soort ondernemers is, moet je toch echt wat anders gaan verzinnen in je communicatie.
Meer belangrijke duurzame punten voor ondernemers
Op de maatlat van wat een duurzame ondernemer is in mijn ogen, zijn veel meer punten te bedenken. Zo is kwaliteit een belangrijke, hoe langer iets meegaat, hoe duurzamer wat mij betreft. Daarnaast kijk ik niet alleen naar onze planeet, maar ook naar de mens. Iedere ondernemer die bijdraagt aan een betere gezondheid van de medemens, is duurzaam bezig. Mits deze ook weer bewuste keuzes maakt in de manier van bedrijfsvoering. Zo haal ik iedere ondernemer langs een maatlat, hoe meer punten deze aantikt, hoe dichterbij we bij een samenwerking komen wat mij betreft.