27 april 2022 
2 min. leestijd

"Ik ben niet uniek"

Jezelf onderscheiden als ondernemen kan echt lastig zijn. Niet alleen moet je een goed product of goede dienst hebben, waar je zelf natuurlijk volledig achterstaat, je moet jezelf ook nog eens onderscheiden van andere ondernemers. Misschien is dat laatste zelfs nog wel het allerbelangrijkste.

Om direct maar even het volgende cliche erbij te halen: 'Mensen kopen van mensen, niet van bedrijven.' Maar echt, dit cliche gaat steeds vaker op. Dat is precies de kracht van, met name, de kleine ondernemer. De truc is om jezelf te onderscheiden van al die andere ondernemers.

"Maar andere ondernemers doen hetzelfde als ik. Ik ben helemaal niet uniek."

Een gedachte die dan vaak opkomt, want er zijn inderdaad al genoeg ondernemers die precies jouw dienst of product al aanbieden. Daarin ben je dus niet uniek. Hoe ga jij je dan onderscheiden?

Lokaal koffietentje vs grote koffie keten

Ik benoem vaak de eigenaar van een koffietentje (Tigershark), mijn buurman (Vinnie). Je kunt hier heerlijk zitten met een goed bakkie en wat lekkers erbij. Maar wat hij doet, dat doet een grotere keten zoals Anne&Max ook. Een lekker kopje koffie geserveerd in de koffiezaak, op het terras of to go.

Nu is Anne&Max een bekende naam in Nederland, dat onderscheid ze van de koffietent van mijn buurman. Die lekker lokaal is hier op Scheveningen. Toch ken ik mensen die bijna naast een Anne&Max wonen en liever op de fiets stappen naar het koffietentje van mijn buurman voor hun bakkie.

Dat ik er graag kom, is simpel te verklaren: hij zit letterlijk twee stappen van mijn voordeur verwijdert. En het is ook nog eens hele lekkere koffie, inclusief een goddelijk bananenbrood. Maar, die lekkere koffie serveert Anne&Max ook, ongetwijfeld inclusief iets lekkers erbij. Waarom komen hun buren dan toch helemaal naar mijn buurman voor hun dagelijkse shot cafeïne?

Local én milieu bewuste ondernemer

Die buurman van mij is zelf een local hier, dus veel mensen kennen hem persoonlijk. Dat is alvast een reden om een stukje om te fietsen. Daarnaast laat hij ook continu zien dat hij om het milieu geeft. Met zijn vegan bananenbrood, recyclebare to go kopjes en zijn melk haalt hij bij boeren uit de buurt in een emmer. Als de emmer leeg is, gaat deze weer terug naar de boer. Een soort Pieter Pot constructie dus!

Het lijken kleine dingen, maar juist door dit soort boodschappen te verkondigen, maakt mijn buurman zichzelf wel uniek. En een mens! Ik haal mijn bakkies dan ook eigenlijk niet bij Tigershark, maar bij Vinnie, de eigenaar. 

Jouw unieke verhaal

Zo is er bij iedere ondernemer wel iets unieks te vinden. Dat unieke mag je ook echt wel gebruiken in jouw communicatie. Het maakt je meer een mens, in plaats van een bedrijf. Natuurlijk moet je datgene wat je uniek maakt wel inpassen in het verhaal van je bedrijf. 

Ben je nog zoekend naar datgene wat jouw uniek maakt? Of weet je niet goed hoe je dit in jouw verhaal moet plaatsen? Laat mij je helpen! 

Over de schrijver
Als oprichter van Breeze Communicatie spreek ik veel ondernemers over hun bedrijf en hun passies. Ik krijg er energie van zodra ik merk dat die twee onderwerpen samen komen. Terwijl de ondernemer helemaal oplicht bij het vertellen van zijn of haar eigen unieke verhaal, krijg ik er energie van die verhalen de wereld verder in te sturen. Het is mijn persoonlijke missie geworden die mooie verhalen van ondernemers naar boven te halen. Om zo heel veel vuurtjes weer aan te wakkeren en te verspreiden.Daarnaast krijg ik energie van sporten, bewegen en buiten spelen.
Reactie plaatsen