Wist je dat de ‘over ons’ pagina één van de meest bezochte pagina’s op een website is? Kijk maar eens in je eigen statistieken, je zult zien dat precies die pagina veel bezocht wordt.
Niet heel gek ook, we houden allemaal van mensen. Daarom kopen we ook liever bij mensen in plaats van bij bedrijven. Denk er zelf maar eens over na: Stel jij kent de eigenaar van een leuk koffietentje twee straten verderop, maar bij jou om de hoek zit een grote koffie keten waarvan je de eigenaar en het personeel niet kent. Loop jij dan niet liever een eindje om voor jouw kopje koffie omdat je het die eigenaar gunt? Hou jij er nog een gezellig sociaal praatje aan over ook!
Dat gevoel wil jij als ondernemer ook geven aan jouw klanten en potentiele klanten. Het gevoel dat ze jou kennen, dat ze jouw vertrouwen en het jou gunnen. Dit kun je bereiken met een hele sterke ‘over ons’ of ‘over mij’ pagina. Belangrijk dus om hier een goed verhaal neer te zetten!
Waar moet een goede ‘over ons’ pagina aan voldoen?
Onthoud dat dit niet de pagina is waar je al je awards/prijzen gaat tentoonstellen. Het is ook niet de pagina waar je jouw diensten/producten moet verkopen. Het is wel de pagina waar je die diensten/producten gaat ondersteunen. Hier maken jouw (potentiële) klanten kennis met jou en je team. Betekent overigens niet dat jij je hele levensverhaal hier moet gaan optekenen.
Wat je wel laat zien op dit deel van je website is de informatie over jou die relevant is voor je bedrijf. Vertel waar jouw passie voor het product of de dienst die jij verkoopt vandaan komt. Geef voorbeelden, daar kan de lezer herkenning in vinden. Gebruik ook foto’s van jezelf en, wanneer van toepassing, van je team.
De reden dat mensen zo graag de over ons pagina bezoeken, is in de eerste plaats om de mensen in een bedrijf te leren kennen. Maar ook is het een teken dat iemand mogelijk nog twijfelt. Twijfelt of jouw product/dienst wel bij ze past, of ze wel klant bij jou willen worden. Die twijfel wil je met een goed en eerlijk verhaal wegnemen.
Vergeet je doelgroep niet
Wat vaak gebeurt op deze plek op de website, een ondernemer begint voluit over zichzelf en zijn/haar bedrijf te praten. Hoe goed het product wel niet is dat ze verkopen, hoeveel prijzen ze hebben gewonnen en hoe lovend andere klanten zijn. Dit zijn zeker belangrijke elementen om te vertellen op je website, maar niet op deze pagina. Althans, niet zo uitgebreid.
Het is belangrijk dat je continu denkt aan je doelgroep. Je schrijft jouw verhaal op voor hen, niet voor jezelf. Je wilt jouw (potentiële) klanten aan je binden. Blijf daarom bij een duidelijk verhaal met een rode lijn. Bedenk je goed wat voor jouw doelgroep belangrijk is om over jou en je bedrijf te weten.
In je verhaal zelf kun je dan verwijzen naar andere plekken op je website. Natuurlijk is hierbij jouw aanbod pagina belangrijk, hier mag je vertellen hoe goed jouw dienst/product is. Is er ruimte waar eerdere klanten hun lof kunnen uitspreken en kun jij je prijzenkast tentoonstellen.