Contenttip

Content Rubrieken

Bij het maken van content, bedenk je in eerste instantie wat je wilt vertellen en aan wie je dit wilt vertellen. Tenminste, dat is een redelijk logische volgorde. Maar denk jij ook wel eens na over hoe je dit gaat vertellen aan je doelgroep? Hier zijn namelijk veel verschillende manieren voor, die manieren noemen we content rubrieken.

Het is heel slim om in jouw planning verschillende soorten rubrieken in te plannen. Dit maakt jouw content namelijk lekker interactief, spannend en verrassend. Een rubriek kun je frequent inzetten, hierdoor kan jouw doelgroep ernaar uitkijken en door de herhaling onthouden ze hem ook. Dat is toch vaak wat jij wilt bereiken met je content, dat men jouw merk onthoudt.

Je kunt jouw rubrieken op meer plaatsen inzetten. Denk aan een blog op je website, een mailing én een Instagram post. Heel handig, de content maak je eenmaal, en deel je vervolgens op diverse plaatsen. Uiteraard in zoverre aangepast dat deze bij het betreffende kanaal past.

Er zijn echt onwijs veel rubrieken te bedenken, hieronder een verzameling van rubrieken:

  • Tips - Geef tips over zaken binnen jouw vakgebied
  • Q&A - Geef je doelgroep ruimte om vragen te stellen die vallen binnen jouw expertise
  • Throwback/terugblik - Een hele bekende is de Throwback Thursday
  • How to/instructie - Een stappenplan uitzetten voor bijvoorbeeld een dienst/product
  • Actualiteit - Lastig in te plannen, maar wel altijd goed om te gebruiken
  • Blog/vlog - Schrijf of film periodiek over onderwerpen binnen jouw vakgebied
  • Quiz - Hierbij maak je je content lekker interactief
  • Nieuwsbrief - Deze wordt nooit oud, en is absoluut nuttig om relevant te blijven
  • Interview - Een interview met een expert uit jouw vakgebied
  • Inhakers - Gedurende het jaar zijn er veel dagen waarop je kunt inhaken met je content, denk aan de feestdagen of Duurzaamheidsdag. Al deze inhaak dagen vind je ook op onze contentkalender.

Dit is slechts een greep uit de rubrieken waar jij zelf een creatieve invulling aan kunt geven. Nu is het niet zo dat je al deze rubrieken moet gaan invullen. Dat is niet te doen, het geeft je een overload aan content en dat zorgt weer voor verwarring bij je doelgroep. Kies een aantal van bovenstaande rubrieken en test ze uit.

Bedenk een goede invalshoek, kies een vast moment in de week of maand en bedenk ook op welk online kanaal je deze gaat inzetten. Je content over zoveel mogelijk kanalen uitspreiden, is prima. Maar zorg er altijd voor dat je per rubriek één hoofdkanaal uitkiest. Dan weet je doelgroep deze rubriek namelijk ook altijd te vinden.

Tenslotte heel belangrijk: Durf een rubriek ook weer te stoppen als deze jouw beoogde doel niet haalt. 

Heb je nog advies of inspiratie nodig bij het bedenken van je rubrieken? Neem dan contact op, ik help je graag verder. Ook leuk om te zien wat voor rubrieken jij hebt bedacht, deel ze met ons via Instagram, Facebook of via de mail!

Reactie plaatsen